מהם 5 שלבי ראיון עבודה



אם אתם עסוקים באיתור ובגיוס עובדים לחברה שלכם- המאמר הבא יוכל לסייע לכם רבות.

התרגלנו לראות שמחפשי עבודה עוסקים לא מעט בהכנות לראיונות עבודה, והדבר נראה לנו טבעי ומובן. חשוב לדעת שגם לחברה המגייסת חשוב להכין את עצמה היטב לקראת הראיון, ולדעת מה חשוב לעשות תוך כדי הראיון וגם לאחריו, משום שהחלק של ראיון כזה חשוב מאוד לתהליך המיון של המועמדים ולקבלת ההחלטה לגבי התאמת המועמדים לתפקיד, ואולי אף כדאי לפנות למומחים שיסייעו לה להתכונן לגיוס משאבי אנוש באופן מקצועי. לראיונות ובכלל לתהליך גיוס עובדים. ההשפעה של תהליך גיוס העובדים על החברה עלולה להיות מכרעת, ויש לה משמעות קריטית לא פחות מזו שיש למועמד.

בתכנון ראיונות עבודה חשוב לשמור על מבנה אחיד ומסגרת סטנדרטית לתהליך הראיונות. אלה מסייעים למגייסי כוח אדם ולמראיינים לבצע השוואות הוגנות ויעילות יותר בין המועמדים, שכולם עברו את אותו תהליך ואותו ראיון.

ראיון עבודה מחולק בדרך כלל לחמישה שלבים. ההבנה של השלבים הללו, של חשיבותו של כל שלב ושל הערך המתקבל מכל אחד מן השלבים- תסייע לכם לשפר את מבנה הראיונות, ובטווח הארוך תוביל לגיוס עובדים מוכשרים וטובים שיתאימו בדיוק לעסק שלכם:

הקדמה

זהו שלב הפתיחה בו נערכת היכרות קצרה, ולמעשה מתבצעת בו יצירת הרושם הראשוני של המרואיין על החברה, אבל גם... של החברה על המרואיין! כן, בידיו של המועמד נמצא כוח, אפילו בזמנים של שפל כלכלי ושל אבטלה, כשעובדים רבים היו שמחים לקבל את המשרה. החברה מעוניינת לקבל אליה מועמדים איכותיים שיהיו טובים לה, ולכן חשוב לה ליצור עליהם רושם ראשוני טוב. בנוסף, בכוחו של המועמד, גם אם לא התקבל, להמשיך ולהניע את גלגלי השיווק של החברה, ולספר עליה בחוץ. ולכן לחברה חשוב להשתדל ליצור רושם ראשוני טוב.
איך יוצרים רושם חיובי? היו כנים ואכפתיים. קבלו את המועמד בחיוך, והיו אדיבים כלפיו. הציגו את החברה באור חיובי, אבל בכנות. אם ידוע שזהו מקום שקשה לעבוד בו- אל תסתירו זאת, אם תאמרו דברים שאינם אמת בנוגע לסדרם הפנימיים ולתרבות הארגונית של החברה- המועמד יוכל לזהות זאת בקלות. בד בבד, גם אל תייאשו, והשתדלו להדגיש את הצדדים החיוביים והמועילים לכל עניין.

סמול טוק

לאחר ההיכרות, מומלץ לבצע שיחה זורמת. זהו אמצעי חשוב ביותר לבניית קירבה ולטיפוח יחסי עבודה בריאים, שיובילו ליצירת קשר אישי, ובעיקר יאפשרו לכם להעריך האם המועמד הוא אדם שנעים לעבוד איתו. על מנת לבחור נושא שיחה מתאימים לשלב זה, נסו למצוא תחומים שמעניינים את המועמד. תוכלו לעמוד על כך בקלות על ידי הצצה לפרופיל שלו בפייסבוק, או ברשת חברתית אחרת.
כפי שחשוב לבחור נושא שיחה יעיל, חשוב לא פחות גם לדעת ממה להימנע. אל תדברו על נושאים עקרוניים כמו דת או פוליטיקה, ודאי לא על השלכות משפטיות לכך, כי אלה עלולים להביך את המועמד, או ליצור אוירה שלילית. שמרו על דיון חיובי, ונסו ליצור אצל המועמד רצון לעבוד בחברה שלכם.

איסוף מידע

איסוף המידע על המועמד במהלך הראיון מתבצע על ידי בקשה לתת את "נאום המעלית" שלו, ולספר על עצמו בשישים עד תשעים שניות. כך תוכלו לבחון את יכולות החשיבה והתגובה המהירות שלו, ועד כמה הוא מוכן. נסו לעקוב אחר הנאום ולזהות- האם הוא מאורגן? האם הוא תמציתי? האם המועמד בטוח ביכולות ובכישורים שלו? באיזו שפת גוף הוא משתמש, ומהם המסרים העוברים באמצעותה? פרטים אלה יוכלו לספק מידע על סגנון העבודה של העובד, ועל התאמתו לחברה שלכם.

שאלה ותשובה

כאמור, הראיון מהווה בחינה הדדית ודו-כיוונית. למעשה המועמד "מראיין" את החברה, בדיוק כפי שהנכם מראיינים אותו. בשלב זה כדאי להעלות מספר שאלות סטנדרטיות האופייניות לראיונות, אותן תקבעו מראש. כך יתקבל מכנה משותף בין המראיינים השונים שיהווה בסיס להשוואה בעת הערכת המועמדים, וכן אפשר יהיה לבחון את רמת הכנות של המועמד על ידי סקירת התשובות שנתן למראיינים השונים.
מומלץ להתמקד בשאלות פתוחות, שיאפשרו להבחין בתגובות ובהתמודדויות של המועמד במצבים שונים, ובמקביל יאפשרו לו להביע את דעתו. בנוסף חשוב לשבץ בין השאלות גם שאלות מן התחום המקצועי, שיאפשרו לעמוד על הידע והמקצועיות של המועמד.
בשלב זה תוכלו להפנות אל המועמד שאלות שעלו בדףקורות חיים תבנית די נפוצה ששלח אליכם. כדאי להתכונן לכך מראש ולעבור בעיון על קורות החיים ששלח.
אל תשכחו לקחת בחשבון שגם למועמד יש אפשרות להפנות אליכם שאלות, ונסו להתכונן מראש לשאלות קשות. איך תגיבו בלי להתבלבל ובלי לגמגם, כך שלא תגרמו לחברה להיראות חסרת יכולה או חסרת ישרות? היו כנים, והציגו את החברה באור חיובי.

סיום

התייחסו ברצינות לשלב הסיכום והסיום. כפי שחשוב ליצור רושם ראשוני טוב, חשוב לא פחות שהמועמד יישאר לאחר הראיון עם הרגשה טובה וזיקה חיובית אל החברה. באופן זה תוכל החברה למגנט אליה כישרונות מובילים בתחום.
סיימו בלחיצת יד, והודו למועמד על הזמן שהשקיע. אם לא ערכתם לו סיור מהיר במשרד בעת כניסתו- עשו זאת כעת.
לוו את המועמד בדרכו עד ליציאה החוצה. כך תוכלו להבטיח שלא ייכנס למתחמים שונים אם אינכם מעוניינים בכך, ובעיקר תסייעו לו למצוא את דרכו בנקל ולהימנע מתסכול ומבוכה בנסיונות כושלים להגיע אל היציאה.
מאוחר יותר חשוב שלא תשכחו לשלוח למועמד מייל מעקב. בין אם החלטתם שאתם מעוניינים לקבל מועמד זה לחברתכם או לא, חשוב שתהיו אדיבים ותביעו תודתכם על הזמן שהקדיש לכם. האופן בו התרשם המועמד מן החברה, והתחושות שנוצרו אצלו כלפיה, עלולים להיות הרי גורל עבור החברה שלכם, שכן אם יכתוב עליכם ביקורת באתרי הרשת השונים– יש בכוחו למנוע או לעודד מועמדים נוספים להגיע אליכם.