הטלטלה בעולם ההייטק



אחת לכמה שנים טובות מגיעה שנה שבה הכל מתהפך וזאת לא פעם ראשונה שבה גל השגשוג של ענף ההייטק חוטף מכה כמו גל פיטורים המוני. אנחנו חווים בשנה האחרונה מאז ום משבר הקורונה מהפך די רציני שלפיו אנחנו צפויים לשנות את דעתנו על מה שנחשב בעיני רבים לתחום הרווחי, היוקרתי והכדאי ביותר לאנשים למצוא בו תעסוקה וקריירה, שלא יכול להזדעזע לעולם.כתיבת קורות חיים חזרה להיות רלוונטית לאנשים רבים שחשבו שהם עובדים בתעשייה המוגנת בעולם וכעת מגלים שלא, יש הפתעות ויש צורך בחשיבה ותכנון נתיב מחדש. הטלטלה מתבטאת בכך שחברות מפטרות עובדים רבים, סטרט אפים נסגרים כשהם מורידים לטמיון כספי משקיעים וכספי בעלי מניות, חברות אחרות שיצאו עם תכניות חדשניות מגלות שזה לא משכנע את השוק והמניות שלהם צוללות, כמו פייסבוק למשל, וחברות אחרות עוברות טלטלה בגלל השתלטות של בעלים חדשים שמחליטים לשנות מחדש את מה שהיה ידוע עד כה, כמו אלון מאסק בטוויטר, למשל. איך שלא מסתכלים על זה, אנשים מבינים שכעת אנחנו עוברים גל מסיבי של שינויים גם בדרך שבה רואים את התעשייה.

למה טלטלת הפיטורים קורית דווקא עכשיו?

יש כמה וכמה סיבות לכך וננסה לסקור כאן את כולם. נתחיל במובן מאליו כמעט, שהוא ההסבר הכי טבעי וראשוני לכך שלאחר שנות הגאות האחרונות ובעיקר לאחר השנתיים של הקורונה שבה לא זו בלבד שחברות לא נסגרו אלא שגשגו בגלל העמידות וכושר ההישרדות המפתיעים שגילו, כעת באה עת התיקונים ההכרחיים של ניפוחים לא ריאליים של שווי חברות והפרזה בחשיבות החברה ובמוצריה. אמנם, ההתפתחות הטכנולוגית מחייבת כמה שיותר חברות הזנק שיסתערו על תחומים רבים שמחייבים מחקר ופיתוח והרבה מאוד תוכנה וחומרה, אולם יכול להיות שהגענו לנקודת רוויה מסוימת. בתקופה כזאת חובה לעשות הערכה מחדש של כל החברות שהגיע עד הלום כדי להבין מי מהן יכולה להמשיך להצדיק את קיומה ומי מהן חייבת לשנות את פניה והכיוון שלה, או פשוט להיסגר. מתברר שלא כולן מרוויחות את הסכומים שהיו אמורות להרוויח על פי התחזיות וזה דורש ייעול לא רק של שיטות העבודה אלא גם הגדרה מחדש של החזון של אותה חברה.

התאמה לרוח הזמן מחייבת כתיבת קורות חיים כחלק מהיערכות עובדים

כאשר חברת הייטק צועדת במקום מבחינת ההכנסות שלה היא למעשה הולכת לאחור וזה לא יכול לקרות. הכיוון הוא הביקוש של השוק ולא רק ההיצע שלא תפס, אלא מה השוק רוצה ומצפה מחברות כאלה לספק. זאת למשל אחת הסיבות שבגללן חושבים שפייסבוק תפסה כיוון קצת לא מציאותי דווקא בחזון שלה לגבי שילוב הווירטואליה, וזאת כנראה הסיבה שבגללה טוויטר חייבת לעבור שינויים כדי להתאים ליותר משתמשים שהודרו ממנה וגם להתחיל לגבות כסף על שירותים שונים שלה במקום להעמיד אותה לרשות המשתמשים חינם. נוצרה תחושה בקרב הקהל שמשתמש בשירותי חברות שמספקות פלטפורמות שונות למדיה חברתית ודומות לה, שהכללים המדירים והנוקשים כבר אינם מתאימים לרוח התקופה שמתנגדת לצנזורה, ולכן אין להן ברירה אלא להתאים עצמן לדרישת הקהל. אנחנו שומעים על פיטורי עובדים בכירים וכאלה שמתפטרים בעצמם וצריכים כתיבת קורות חיים מחדש, באופן מפתיע אחר כל מה שנזקף לזכותם. כאן נשאלת השאלה הנצחית האם יש עוד פלטפורמת מדיה חברתית שצריך להמציא כדי שתהפוך ללהיט פופולרי או שיש להמשיך לשפר את הפורמטים הקיימים על מנת לשפר את הרווחיות שלהם. רבים תוהים האם טוויטר ופייסבוק אכן גמרו את הסוס או שיש להן תקנה והן ישקמו את עצמן. במובן הזה צריך לזכור גם את גיל המשתמשים ואת הפילוח של הרשתות לפי הגיל וההעדפה של המשתמשים בהן בין טיק טוק ואינסטגרם ושאר האתרים.

סטרט אפים שלא מצדיקים את עצמם

ישראל נחשבת למובילה בתחום זה ולא בכדי היא נקראת אומת הסטרט אפ בגלל אקזיטים מפורסמים שיצאו מכאן והציתו את הדמיון. כשמוסיפים לכך את העובדה שיש אכן המון מקום לחזון ולחלומות בתחום זה ותמיד אפשר להמציא את הדבר הגדול הבא שהעולם יזדקק לו ויכול לחולל מהפכה, כמעט כמו הדיסק און קי המפורסם או אפילו מדפסות התלת ממד, ברור למה כל כך הרבה סטרטאפיסטים מוצאים משקיעים בקלות ויושבים כמה שנים על פיתוח של רעיונות שונים, בלי כתיבת קורות חיים או מתן הצדקה לקיום החברה שלהם. אלא שדווקא בתחום זה החלו להתפכח לא מזמן, גם זה בגלל הקורונה, כשהבינו מה העולם זקוק לו באמת ומה יכול להצליח ולהיות רווחי, ולכן חברות הזנק כאלה הולכות ונסגרות לאחר כמה שנות פעילות משום שלא הצליחו להפיק שירות או מוצר שמישהו ישלם עבורו או שהכסף נגמר. יש סיבות שונות למה רעיונות כאלה נכשלים אבל השורה התחתונה זהה – חברות אלה נסגרות אחת אחרי השנה, שולחות מפוטרים לרחוב וגם גורמות לפעמים למניות להימחק מהבורסה ולכספי משקיעים לרדת לטמיון.

לחץ משקיעים לתוצאות

אחד הדברים המעניינים הוא פיטורים בחברות הייטק שנחשבות ליוניקורנים, מדובר בחברות מצליחות, מבוססות, עם מוצר ממשי שאין להן סיבה לעשות זאת, לפחות לכאורה. גם שם כתיבת קורות חיים וחישוב נתיב מחדש הפכו לעיסוק נפוץ. מדובר כנראה בלחץ של משקיעים שמחפשים ייעול ולראות תזוזה של החברה כדי לא לבזבז את הכספים שמרוויחים בה על מועסקים שלא נדרשים לה, לדעתם. כמו כן, מחפשים בחברות כאלה שינויים של חזון וכיוון כדי לא לקפוא על השמרים וכדי להתפתח כמה שיותר כדי לא להיקלע למצב שבו אין להן מה להציע והן ייתפסו לא מוכנות לשינויים בביקוש, בהיצע מוצרים, בשינוי מגמות בשוק ובכלל בצורך בפיתוחים שונים.